Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku
Tak jak Państwowa Straż Pożarna (przeczytaj: Podsumowanie raportu rocznego Państwowej Straży Pożarnej) tak i Policja co roku opracowuje raport dotyczący wypadków drogowych[1].
W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące danych za 2019 rok.
INFORMACJE OGÓLNE
- W 2019 roku do Policji zgłoszono 30 288 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. To o 4,4% mniej niż w 2018 roku.
- W wyniku wypadków drogowych 2 909 osób poniosło śmierć. W porównaniu z rokiem 2018, w którym śmierć poniosły 2 862 osoby nastąpił wzrost o 47 osób (+1,6%).
- W wypadkach rannych zostało 35 477 osób (w tym ciężko 10 633). W porównaniu do roku 2018 liczba ta spadła o 1 882 osoby tj. (-5,0%).
- 2019 roku do jednostek Policji zgłoszono 455 454 kolizje drogowe w porównaniu do 2018 roku, w którym zgłoszono 436 414 kolizji liczba wzrosła o 19 040 (+4,4%).
CZAS I MIEJSCE POWSTAWANIA WYPADKÓW DROGOWYCH
W 2019 r. najwięcej wypadków miało miejsce:
- w czerwcu (9,9% ogółu),
- w październiku (9,6%) – w październiku zginęło też najwięcej osób (10% wszystkich ofiar śmiertelnych)
- we wrześniu (9,5%).
Najmniej wypadków zdarzyło się w lutym (6,1%) a najmniej osób zginęło w styczniu (6,6%).
Duża liczba wypadków w miesiącach jesiennych spowodowana jest pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i drogowymi. W okresie letnim wypadkom sprzyja zwiększone natężenie ruchu w związku z wyjazdami wakacyjnymi.
W podziale na poszczególne dni tygodnia:
- najwięcej zdarzeń i najwięcej rannych odnotowano w piątki (15,8% zdarzeń i 15,5% rannych ogółem)
- najwięcej osób zginęło w soboty (16,7%)
- najmniej wypadków miało miejsce w niedzielę (11,6%),
- najmniej osób ginęło w czwartki (12,6%)
- najmniej rannych było w środy (13,8%)
Zarówno w 2019 r. jak i w latach poprzednich, największe nasilenie wypadków występowało w okresie wzmożonego natężenia ruchu, tj.: w godzinach 13 – 19, w tym czasie zdarzyło się około 43% wszystkich wypadków.
Najmniej wypadków odnotowano w godzinach nocnych między 24 a 5 rano, w tym czasie również najmniej osób zostało rannych oraz poniosło śmierć.
Najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. Kierujący czują większy komfort jazdy, jeżdżą szybciej, co w razie wypadku skutkuje najtragiczniejszymi skutkami.
RODZAJE WYPADKÓW DROGOWYCH
Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się te, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W 2019 roku wypadków takich było 16 421, co stanowiło 54,2% ogółu, śmierć w nich poniosły 1 352 osoby (46,5% wszystkich zabitych), a rannych zostało 20 938 osób (59,0% ogółu rannych).
Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 6 721 (22,2%), w ich wyniku zginęło 780 osób (26,8%), a 6 276 zostało rannych (17,7%).
Innymi, często występującymi wypadkami były min. najechanie na drzewo czy wywrócenie się pojazdu.
PRZYCZYNY I SPRAWCY WYPADKÓW
W 2019 roku z winy kierujących pojazdami powstały 26 534 wypadki, co stanowi 87,6% ogółu.
Głównymi przyczynami wypadków było:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych
Sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,1% wszystkich zdarzeń zaś kobiety spowodowały 22,9% wypadków.
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych byli piesi. W 2019 roku spowodowali oni 1 879 wypadków (6,2% ogółu wypadków).
Pozostałe wypadki były spowodowane przez min. niesprawność techniczną pojazdu, z winy pasażera, obiekty i zwierzęta na drodze, czy utratę przytomności bądź śmierć kierującego pojazdem.
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO W KRAJACH EUROPEJSKICH[1]
Dane pochodzą z 2018 roku, zgodnie z najbardziej aktualnymi danymi ostatecznymi opublikowanymi w bazie CARE z krajów europejskich.
[1] http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html
[1] Dane Komisji Europejskiej, DG MOVE baza CARE, opracowano w Polskim Obserwatorium Ruchu Drogowego (POBR) ITS